ironi

assalamualaikum


ok soalan cepumas untuk hari ni: siapa yang tak kenal hitler?



kalau pun ada yang tak tahu mungkin orang itu belum cukup umur nak tahu hal dunia. 

hitler ini seorang pemimpin German dalam tahun 1930-an lah. peh habis berkuasa lah dia ni, gila punya pengaruh. biarlah orang kata dia kejam ke apa kan, tapi aku kagum lah macam mana satu negara besar boleh sokong dia.  (ehem ok fine la, kalau tak ikut cakap dia nanti kena lagi dahsyat, tapi dia ada pengikut lah baru boleh buat gitu)
dalam video tu, gila bersemangat dia bagi ucapan. takut jugaklah tengok





tapi tuan-tuan dan puan-puan ye, 

saya merasakan ironi yang amat sangat bila tengok satu filem (tak Filem jugaklah, macam video dari zaman dulu) ni. ada satu adegan, adalah dalam beberapa saat lebih, adolf hitler yang terkenal serata alam sebab kekejaman dia, senyum, yang betul-betul senyum gembira.
fuh taktau ah, rasa macam semacam je. yang mana tak mampu nak diterjemahkan ke dalam kata-kata.
sebab dalam bayangan aku, tak ada orang pun yang gembira masa huru-hara macam tu. tapi sebenarnya ada je-siap gurau-gurau lagi. apa yang diguraukan pun aku tak tahulah.

bersyukurlah, aku duduk dalam dunia sekarang ni. lahir-lahir terjelepuk kat malaysia. cuba kalau kita ni lahir dekat iraq, dah lain dah hidup kita, ye dak?




tapi bila dah duduk kat negara senang lenang, lain pulak cerita dia. macam dalam video mamat brilliant ni pulokkk.



apapun, alhamdulillah.





coretan: seronok pulak tengok showdown heeee



0 bombings:

 

Flickr Photostream

Pretty Icons

Meet The Author


So, yeah.